Lenovo Netbook Dan Ubuntu

11:05 PTG


Selamat malam semua. 2 hari yang lepas aku ada beli satu netbook sekenhand jenama Lenovo. Saja je gatal tangan nak beli sebab nak compatible. Laptop lama letak kat meja study dan netbook kecil comel ni buat letak atas katil. So bila malas nak duduk kat meja, aku still boleh online dan buat kerja atas katil tanpa perlu pindah laptop. Tak mahal pun barang second cuma RM 500 je dan specs sama macam kebanyakan netbook yang lain.

Bila dah ada satu lagi komputer tambahan, aku bercadang untuk install sistem operasi Ubuntu kat netbook ini untuk kegunaan peribadi. Lepas je download daripada internet dan cuba masukkan sistem operasi kat netbook, ada satu masalah besar yang timbul iaitu keyboard tak detect. Ah sudah kalau keyboard tak detect, macam mana nak buat kerja menaip ? Then bila Google baru dapat tahu bahawa Ubuntu Desktop Version tak compatible dengan Netbook aku ni. Netbook lain aku tak tahu la sebab aku tak pernah cuba lagi. Solution kepada masalah ni ade cuma agak leceh dan aku malas nak buat. Last sekali terpaksa masukkan Windows 7 ke dalam netbook ni walaupun aku tak suka Windows 7 sebagai sistem operasi utama. Demn !!!

Dan malam ni aku rasa sangat malas nak tulis panjang sebab tak berapa nak ada mood memandangkan malam esok masih lagi ade test subjek Operating System. Subjek ni takde kira-kira dan 100% berdasarkan bacaan. Maknanya memang kena banyak membaca la jawabnya. Part tu yang paling aku tak suka. Kalau kira-kira ok lagi sebab tak mudah boring. Membaca ni aku susah nak lekat lebih-lebih bila belajar. Kalau baca komik tu memang cepat je nak lekat semua plot dan aksi :D

p/s : ok nak study untuk test malam esok. Wish me luck :)

You Might Also Like

7 ulasan

  1. perghh.. dh angkut netbook bawu.. ok x spec die.. malas aku nk pi umh hg.. aku xstdy apa lg nie.. huhu..!! jom stdy²..

    BalasPadam
  2. azri : cait org rajin.. hehe thanx

    beckhrooy : boleh la. nak kata best x de la sangat.

    pena : hehe dah angkut. spec bese cam netbook lain je. jom stdy

    BalasPadam
  3. Apsal ko tak suka windows 7 dowh? Aku rasa windows 7 terbaik selepas windows xp.. Haha..

    BalasPadam
  4. sbb windows 7 cerewet gile. kena high spec baru boleh run dengan laju. setakat 1gb ram dan processor i3 pon boleh sangkut2 lagi. haha

    BalasPadam
  5. win7 dia xbape compatible lagi dgn sesetengah software..
    tu yg leceh walaupun interface dia semua cun compared tu win xp..hehe dlu penah pakai win 7 kejap mmg excellent laju dgn 2GB...tp since software utk keja xleh masuk leceh nk setup dia last2 kena tuko xp blk =.=

    BalasPadam