Celcom First Gold Atau First Blue

9:21 PTG

Sejak celcom memperkenalkan pelan First Gold, aku tengok banyak yang bercakap pasal ni sama ada di facebook mahupun di twitter. Majoriti mengatakan mereka berpuas hati dengan pelan first gold dan buktinya aku selitkan beberapa feedback yang aku dapat dari twitter :


Lepas baca komen daripada orang ramai yang melanggan pelan ini, aku terus ke website celcom untuk lihat sendiri dan baca segala info yang tertulis.


Daripada info diatas, kita dapat tahu bahawa :

- Data yang diberi adalah sebanyak 5GB sebulan.

- Percuma 1.25 GB setiap hujung minggu dan ini menjadikan pengguna mendapat lagi 5GB ( 1.25 x 4 minggu )

- Panggilan tanpa had ke semua rangkaian

- Penggunaan Yonder Music tanpa had.

- Data yang tidak digunakan boleh dibawa ke bulan hadapan. Aku tak pasti berapa Gb boleh bawa ke bulan seterusnya tapi kalau nak tahu lebih lanjut boleh kunjungi pusat pelanggan celcom.

Ok diatas sedikit sebanyak maklumat mengenai pelan tersebut. Bagi aku, apa yang diberikan adalah sangat menarik dan bagus kepada pengguna yang begitu memerlukan data internet yang banyak serta panggilan tanpa had dengan hanya RM 80 sebulan.

Sewaktu membelek laman celcom, aku juga ada terlihat satu lagi pelan yang dinamakan First Blue. Berikut adalah info yang tertulis mengenai pelan ini.

Daripada info diatas, kita dapat tahu bahawa pelan first blue ini:

Data yang diberi adalah sebanyak 2GB sebulan.

- Percuma 500 MB setiap hujung minggu dan ini menjadikan pengguna mendapat lagi 2GB ( 0.5 x 4 minggu )

- 50 min masa panggilan dan 50 sms ke semua rangkaian

- Penggunaan Yonder Music tanpa had.

- Hanya RM 45 sebulan.

- Selepas habis had panggilan dan sms, cas sebanyak 20 sen/min/SMS akan dikenakan dan dimasukkan ke dalam bil.

Kalau nak dibandingkan antara dua pelan diatas, sudah tentu pelan First Gold lagi berbaloi kerana banyak faedah yang diberikan kepada pengguna. Namun begitu bukan semua orang menggunakan internet dengan kuota yang banyak.

Bagi pengguna biasa yang tidak mahu bayar terlalu banyak sehingga rm 80 sebulan, mereka boleh memilih pelan First Blue dan hanya perlu bayar sebanyak rm 45 sebulan. 

Buat masa ni aku sendiri tak pasti lagi mahu melanggan pelan yang mana satu. Aku bukan kerap sangat guna internet menggunakan telefon. Pelan 1GB sebulan pun aku tak pernah habis guna sebabnya kebanyakan masa aku online menggunakan laptop. Kalau aku buat keputusan untuk bertukar ke salah satu pelan di atas, nanti aku ceritakan lagi dalam blog ni.

Sekian.

You Might Also Like

0 ulasan