Jalan-Jalan Cari Makan Penang

9:43 PG

Kalau baca post aku yang sebelum ni bertajuk Perancangan Bulan Oktober, aku ada beritahu bahawa aku nak pergi jalan-jalan samada ke Penang ataupun Cameron Highland. Last sekali buat keputusan untuk pergi Jalan-Jalan Cari Makan Penang sebab makanan kat sana memang the best.

Aku dan gf bersama seorang lagi kawan dia bertolak ke Pulau Pinang hari Sabtu pukul 11 pagi. Saja gerak lambat sikit sebab ade plan lain masa dalam perjalanan nanti. Lagipun tak risau sangat kerana kat Penang nanti ade seorang lagi kawan yang akan join bawak pusing2.

Singgah di Ipoh, Perak

Masa dalam perjalanan, dalam pukul 2 petang macam tu kami sampai di Ipoh dan keluar daripada lebuh raya terus masuk ke bandar ipoh, Perak.

Tujuan singgah ke Ipoh adalah untuk membeli makan tengah hari yang dikatakan Nasi Ganja kat situ sangat sedap. Yang pernah beli nasi ganja kat situ adalah gf dan kawan dia manakala aku tak pernah lagi masuk ke bandar ipoh untuk makan kat sana.

Cari punya cari akhirnya jumpa juga kedai yang menjual nasi ganja yang sedap tu. Sampai je kat kedai aku tengok ramai orang beratur dan ramai juga yang makan kat dalam kedai.

Kami bertiga bercadang untuk bungkus saja nasi dan berhenti makan di hentian rehat dan rawat yang terdekat sebab kat dalam kedai ramai sangat orang takut nanti tak selesa dan kurang menikmati nasi ganja yang sedap tu.

Penang

Kami sampai di Penang pada waktu petang dan lalu menggunakan Jambatan ke 2 Pulau Pinang. Sampai je kat sana dan jumpa dengan seorang kawan kat sana, terus dia bawa pergi jalan-jalan.

Malam tu hanya pergi jalan-jalan kat area Batu Feringghi tapi tak pergi sampai kawasan pantai sebab hujan tak menentu. Hanya jalan kaki sambil tengok gerai-gerai jualan dan cuci mata saja.

JOM BACA : Nasib Fresh Graduate Dalam Bidang Kerjaya

Esoknya iaitu hari Ahad baru kami banyak berjalan. Antara tempat yang pergi adalah kawasan kampong melayu, Bukit Bendera, Botanical Garden, Penang Interactive Museum.

Tapi aku malas nak cerita detail sangat jadi aku bagi beberapa gambar sebagai santapan kat sini.

p/s : Next trip plak x tau lagi nak ke mane.