Rabu, 15 Oktober 2014

Bukan Senang Turunkan Berat Badan

Aku memang dah lama tahu yang Bukan Senang Turunkan Berat Badan tapi dalam tempoh 2 bulan yang lepas aku dapat beberapa komen daripada emak, kawan-kawan, gf, dan adik beradik mengenai badan aku yang kelihatan sedikit susut.

Mulanya aku sendiri tak perasan tapi bila ramai yang cakap macam tu baru aku perasan ade susut sedikit di badan. Tengok cermin, curve di beberapa tempat dah tak nampak sangat. Hanya ade flat je.


Berat Badan Naik

Zaman kerja yang dihiasi dengan stress, makan tak menentu, tak ada masa bersenam, dan kurang tidur merupakan faktor utama berat badan aku makin naik masa 5 bulan pertama kerja.

Lagipun masa tu duit gaji hanya tahu nak makan sedap je. Aku tak habiskan duit beli rokok atau beli benda yang mahal. Majoriti dihabiskan untuk makan. Pernah sekali aku habiskan sampai rm 200 sehari hanya untuk makan.

Sebab tu masa 5 bulan pertama kerja dah ada geng ofis tegur kata badan aku makin sihat sejak kerja.

Ubah Cara Makan Minum

Aku pernah terbaca dalam majalah yang menyentuh pasal amalan minum air kosong dapat menurunkan berat badan.

Aku jadi tertarik sebab bunyi cara ni memang sangat mudah. Minum je air kosong sampai perut kembung tapi jangan la buat macam tu nanti kencing tak berhenti pulak.

Kalau nak bandingkan dengan lakukan aktiviti senaman 20 minit sehari, 3 kali seminggu, sudah tentu minum air kosong lagi mudah. Jadi aku bercadang untuk cuba amalkan minum air kosong dengan banyak dalam masa sehari.

Biasanya aku akan minum sebelum waktu tidur, selepas bangun tidur, dan sepanjang hari akan minum air kosong di pejabat. Dalam masa yang sama aku kurangkan minum air manis dari 3 kali sehari kepada 1 kali sehari.

Malah makan pun aku tukar dari 3 kali sehari kepada 2 kali sehari. Susah tau bagi orang yang makan banyak macam aku ni nak kurangkan makan.

Mula-mula tu agak susah tapi aku bernasib baik sebab masa tu bulan Ramadhan, jadi aku ambil peluang masa puasa hari tu untuk cuba kurangkan makan. Alhamdulillah susut sedikit badan dan rasa diri ni ringan sikit naik tangga.

Kalau ada yang cuba turunkan berat badan tapi malas nak lakukan aktiviti senaman, boleh la gunakan cara yang aku kongsi ni. Cuba minum air kosong selama 2 minggu pun rasanya dah boleh nampak sedikit hasil. Selamat mencuba.

p/s: Sekarang macam dah naik balik :'(

Comments
4 Comments

4 ulasan:

zarulfarhana berkata...

Saya pernah Cuba tapi lepas raya naik balik

Freaky berkata...

kene maintain selalu baru x naik. naik maintain dah satu hal lagi. huhu

Akashah Kassim berkata...

memang pernah guna teknik ni ..minum air kosong byk2.. boleh turunkan berat badan.. tp jenuh la asik ke toilet je..
selain turun berat... kulit pon makin ok..

Freaky berkata...

yep kulit makin ok. saya pon perasan pasal ni.

 
Related Posts with Thumbnails