Bahasa melayu klasik yang unik

10:05 PG

Gambar kat atas menunjukkan gua study tau. Keh keh

Pagi tadi ada kelas bahasa melayu universiti dan kelas tadi sangat menarik. Mungkin kerana pensyarah pandai mengajar dan juga pandai menarik perhatian dalam kelas tadi. Lagipun tadi pensyarah ada sebut 2 contoh perkataan klasik bahasa melayu. Bila nampak 2 perkataan tu aku rasa sangat unik dan aneh pula. Unik kerana tidak pernah jumpa dan baca perkataan tu. Aneh kerana ayat mungkin sangat tidak masuk dengan maksud perkataan moden. Contoh yang diberikan pensyarah tadi adalah :
Tetuang udara = radio
Kereta lereng = basikal




Ha ha sangat unik dan aneh bunyi bahasa klasik ni kan ? Aku tengok perkataan ni tadi pun dapat buatkan otak aku berfikir tapi aku tak tahu sebenarnya duk fikir pasal apa. Lol. Haih lepas ni kelas lagi 2 jam computer architecture dan harap-harap tak ada kuiz sebab aku masih tak study lagi. Haha fuh fuh tak ada kuiz jap lagi. Fuh fuh.

P/s : yes dah 2 kali update. Recover trafik yang jatuh semalam.
Sent using a Sony Ericsson mobile phone

You Might Also Like

13 ulasan

  1. huh? kerek lereng tu basikal? gerek pernah la jugak dengar

    BalasPadam
  2. Ok. Festime dgar tetuang udara. Hoho :D

    BalasPadam
  3. 'gambar sebagai hiasan' je tu...

    haha!

    BalasPadam
  4. haha, sempat lagi. blogger tegar habis ni XD

    BalasPadam
  5. bahasa melayu mmg unik, kalau nak betul2 mendalami bahasa melayu firdaus boleh cek blog prof Awang Sarian.. http://kembarabahasa.blogspot.com/

    BalasPadam
  6. tetuang udara tu pernah dengar.

    kereta lereng tak pernah dengar plak.

    BalasPadam
  7. lereng tu bkn bukit ke???hua3... *kompem failed

    BalasPadam
  8. kerek lereng? =,="

    kalo dok utara penah la jugek dengar gerek..kehkeh xP

    BalasPadam
  9. alahai , kalau tanya budak2 sekarang . sah terkial2 nak menjawab . hehe

    BalasPadam
  10. Nice blog. Terima kasih dengan perkongsian. Follow blog nie ..

    BalasPadam