Cara Mengatasi Suami Bermasalah Dalam Rumah Tangga

11:36 PG

Cara Mengatasi Suami Bermasalah Dalam Rumah Tangga bukannya perkara mudah bagi seorang isteri. Jika tidak tahu dan tersilap langkah, hubungan suami isteri boleh menjadi tidak bahagia dan lebih teruk lagi boleh membawa kepada perceraian.

Sebagai seorang lelaki yang sudah berkahwin dan bakal menimang cahata mata tidak lama lagi, saya ingin berkongsi beberapa faktor yang menyebabkan suami berubah dan seterusnya saya juga akan berkongsi bagaimana nak menangani masalah ini.

Suami yang berubah ni boleh dibahagikan kepada dua iaitu perubahan kecil dan perubahan besar.


Perubahan kecil yang dimaksudkan disini adalah perangai suami berubah pada suatu ketika sahaja. Contohnya sebelum ini apabila isteri meminta belikan makanan atau minta tolong kemaskan rumah, suami tidak membantah dan terus buat apa yang isteri minta.

Tetapi apabila suami mengalami perubahan kecil, suami tidak akan ikut permintaan tersebut malah langsung tidak mahu melayan isteri untuk tempoh masa seketika.

Selepas beberapa hari atau seminggu kemudian, suami akan kembali normal dan akan mengikut permintaaan serta membantu isteri dalam urusan rumah tangga seharian.

Ini adalah contoh perubahan kecil seorang suami. Lepas beberapa ketika, dia kembali menjadi suami yang normal.

Kebiasaannya faktor utama perubahan kecil ini adalah disebabkan oleh tekanan di tempat kerja dan suami tidak mendapat rehat secukupnya.

Jika lain kali suami mengalami perubahan kecil yang sama seperti sebelum ni, isteri hendaklah memberi ruang kepada suami untuk berehat dan tenangkan diri mereka.


Seterusnya adalah perubahan besar oleh suami. Perubahan besar ni memang secara terang-terangan boleh nampak di mata kasar dan ianya berlaku berterusan serta tiada tanda-tanda suami akan berubah menjadi perangai yang baik seperti sebelum ini.

Contoh yang jelas suami mengalami perubahan besar adalah suami berhenti memberi nafkah kepada isteri selama beberapa bulan, suami jarang pulang ke rumah, suami marah pada setiap hari dan setiap masa.

Secara mudahnya rumah tangga yang dulu aman, sekarang sudah tidak bahagia kerana perubahan sikap suami.

Terdapat tiga faktor utama yang menyebabkan perubahan besar berlaku keatas suami. Empat faktor tersebut adalah seperti yang saya senaraikan di bawah :

1. Kerjaya. Contohnya apabila suami naik pangkat dan bergaji lebih besar. Masa awal kerja dulu masuk kerja 8 pagi dan 5 petang dah boleh balik rumah. Apabila dah naik pangkat suami pulang kerja sampai lewat malam.

Apabila suami naik pangkat, dia terpaksa menghadapi lebih banyak tanggungjawab yang perlu digalas di tempat kerja. Ini boleh menyumbang lebih banyak tekanan serta bebanan yang perlu ditanggung oleh suami.

Secara tidak langsung dalam kebanyakan masa, masalah yang berlaku di tempat kerja akan turut terbawa-bawa oleh suami hingga ke rumah.

2. Orang sekeliling. Perkara yang normal bagi seorang lelaki adalah berkawan. Kawan ajak lepak terus cakap jom, kawan ajak futsal terus jom tanpa berfikir.

Lelaki yang lemah dia akan mudah ikut dan mendengar cakap kawan atau lebih spesifik adalah mudah kena saiko dengan kawan.

Kawan lelaki dia cakap jangan bagi muka kat isteri, terus suami kita ikut dan tak bagi muka kat isteri. Kawan dia cakap isteri manja sangat, terus suami kita ikut jugak cakap kawan dia.

Yang suka dengar cakap kawan ni sebenarnya banyak dah kes yang menyumbangkan kejatuhan rumah tangga.

3. Ekonomi dan Sosial. Tahukah anda kesempitan hidup merupakan salah satu faktor yang menyebabkan suami berubah.

Tidak cukup belanja nak bayar rumah, nak bayar kereta, makan minum serta pakaian anak isteri menjadi punca beban suami bertambah yang mendorong kepada perubahan sikap suami.


Diatas adalah senarai faktor yang menyebabkan suami berubah. Bagi para isteri yang menghadapi suami bermasalah, saya mempunyai berita baik untuk anda.

Tahukah anda suami boleh berubah kembali menjadi baik seperti di awal perkahwinan dulu ?

Saya ingin berkongsi satu ebook karangan Dr. Hm Tuah Iskandar al-Haj yang boleh membantu isteri menangani masalah diatas.


Ebook ini akan mengajar anda menghadapi cabaran dan tanggungjawab untuk membawa suami tercinta kembali berubah seperti di awal perkenalan.

Selain itu, ebook ini juga memperkenalkan cara menangani 42 kerenah suami. Yer 42 kerenah tau bukannya 24. Nampak sangat suami ni banyak kerenah tapi jangan risau kerana ebook ini akan mengajar dan membantu anda langkah demi langkah secara teratur.

Bagi isteri yang cekal, tabah mempertahankan rumah tangga, dan mahukan suami mereka berubah kearah yang lebih positif, boleh dapatkan ebook ini pada harga RM 29 dengan klik pada gambar banner di bawah ataupun klik saja di sini : Suami Unggul


p/s : Semoga anda dapat mengubah kembali suami tercinta untuk terus sayangi anda.

You Might Also Like

0 ulasan