Selasa, 31 Januari 2017

Kisah Beriklan Dengan Fb Ads

Dalam post yang lepas bertajuk Penangan Dari FB Ads, aku ada cakap akan terus eksperimen benda ni lepas tahun baru cina tapi sebenarnya aku buat sebelum sebabnya ada bajet lebih sikit untuk beriklan jadi terus aku buat iklan dan run serta merta.

Cuma kali ni bajet beriklan up sikit dari minggu lepas. Kalau iklan sebelum ni menggunakan modal sebanyak RM 6, kali ni aku up sedikit sebanyak RM 9. hehe beza hanya RM 3 tapi bagaimana pula dengan hasilnya berbanding yang sebelum ni ?

Jom tengok hasil iklan yang aku run baru-baru ni :



Aku run iklan ni selama 3 hari iaitu dari 28 - 30 Januari. Jadi dengan bajet RM 9 dan iklan run dalam masa 3 hari. Purata kos iklan ini adalah sebanyak RM 3 sehari. Murah je kan ? Takde mahal sangat nak beriklan dengan fb ni.

Iklan kali ni hampir sama dengan yang lepas di mana aku masih target kepada kaum perempuan yang berumur 15 - 25 tahun. Tapi majoriti yang memberi respon dengan iklan ni adalah yang berumur 20 tahun ke bawah. Perempuan yang berumur 20-25 tahun takde respon dengan iklan ni. Mungkin perempuan yang dalam lingkungan umur ni tidak berminat cuci gambar agaknya.

Selain tu, aku ada buat penambahan lokasi. Kalau sebelum ni aku target perempuan yang tinggal di 4 bandar besar di Malaysia, kali ni aku tambah menjadi 8 lokasi termasuk bandar besar seperti KL, Penang, Johor, dan Selangor.

Hasilnya

Hasil beriklan selama 3 hari, sebanyak 2397 orang melihat iklan ni dan seramai 301 orang memberi respon dengan klik iklan, klik like, tinggalkan komen terhadap iklan ni.

Manakala iklan yang sebelum ni hanya 1287 orang melihat dan 190 orang memberi respon yang menelan belanja RM 6.

Jadi kalau buat perbandingan, hanya dengan perbezaan RM 3, hampir 1 kali ganda orang melihat iklan ni dan respon mencapai target aku iaitu sehari 100 engagements. Lagipun peningkatan ini aku rasa disebabkan oleh jumlah lokasi yang aku tambah kepada 8 bandar utama.

Tunggu jap !!! apa makna kalau beriklan dan habiskan duit tapi tak dapat sales kan ? Ok sebelum aku terlupa, hari ke 2 iklan run aku sudah ada pelanggan order sebanyak 200 gambar. Buktinya gambar dibawah baru diambil hari ni, siap untuk pos tengah hari tadi.



Rumusan

Buat masa sekarang hanya ni je yang mampu aku cuba dan eksperimen keatas pengiklanan fb. Minggu depan aku akan cuba target kepada lelaki dan perempuan yang berumur 20-25 tahun di 8 lokasi untuk tengok hasilnya.

Soal kos dan modal, mungkin dalam lingkungan harga seperti sekarang kerana aku masih tak berani untuk keluarkan modal besar. Risau modal keluar banyak tapi takde hasil langsung. 

p/s : Nak cuci gambar ? Meh tengok fb & ig Detik Instax.

~ Baca Selanjutnya ~

Rabu, 25 Januari 2017

Penangan Dari FB Ads

Minggu lepas aku pertama kali mencuba pengiklanan di facebook yang dikenali sebagai fb ads. Orang lain yang buat bisnes dah lama guna servis ni tapi aku baru nak cuba iklankan Detik Instax.

Jadi disebabkan ni kali pertama, bajet yang aku sediakan adalah paling rendah yang ditawarkan iaitu sebanyak RM 6. Dengan modal serendah RM 6 ni, kempen / iklan akan berjalan selama 2 hari.

Secara purata iklan aku ni hanya menelan belanja RM 3 je sehari. Takde mahal sangat kan ? 

Jadi dengan RM 6 ni apa hasilnya ? 

Adakah dapat banyak like ? 

Dapat banyak sales ? 

Dapat banyak engagement ?

Jom tengok screenshot di bawah :


Hasilnya, seramai 1287 orang tengok iklan dan seramai 190 orang memberi respon dengan like atau klik iklan yang ditayangkan. 

Iklan ni aku target hanya kepada kaum wanita yang berumur 15 - 25 tahun. Biasanya golongan wanita lingkungan umur ini la yang berminat dan banyak order serta cuci gambar polaroid. 

Iklan ni juga aku target kepada wanita yang berada di 4 bandar utama iaitu KL, Penang, Johor Bharu, dan Selangor. 

Dari segi jualan pula, sepanjang iklan ni berjalan sehingga habis tempoh iklan, jumlah order yang diterima makin bertambah terutama sekali Pakej A sebab iklan yang running ni memang menunjukkan pakej A. Selain tu ada juga bertambah order pakej Kalendar.

Aku akan teruskan lagi mencuba dan eksperimen dengan pengiklanan FB ni. Modal untuk bulan Januari ni tak banyak pun untuk iklan tapi insyaAllah mampu dapat jualan yang baik. Next iklan akan run selepas perayaan Tahun Baru Cina minggu hadapan.

~ Baca Selanjutnya ~

Isnin, 16 Januari 2017

Bayar Saman MBSA Melalui CIMB Clicks

Bayar Saman MBSA Melalui CIMB Clicks. Tengah hari tadi aku pergi bank nak masukkan duit. Lepas parking kereta, aku tak gores kupon parking sebab jangka urusan dalam 5 minit je... 5 minit mana sempat nak saman, ye dak ? 

Lepas masukkan duit dalam masa 3 minit, keluar je dari bank nampak pegawai MBSA tengah selitkan tiket saman kat viper kereta. HAHAHA. Tak pasal-pasal kena saman kerana gagal mempamerkan kupon letak kereta yang sah dengan jelas.



Alang-alang dah kena saman, jom bayar. Bagi pengguna cimb clicks, boleh ikut langkah-langkah di bawah. Pengguna maybank2u pergi tanya tempat lain macam mana nak bayar saman :

1. Pergi ke laman web cimb clicks di http://www.cimbclicks.com.my/

2.  Masukkan username dan password anda.

3. Pilih tab yang ada tulis Pay.

4. Pilih Bill :


5. Pilih akaun cimb anda. Kemudian di bahagian bawah pilih Jom Pay. Isikan kod bil ( Rujuk surat saman anda )

6. Tekan submit.

7. Isikan Ref 1 dan Ref 2. Ini pun kena tengok di surat saman yang anda dapat tu.

8. Lepas isi Ref 1, Ref 2, dan amaun yang nak dibayar, sila tekan Proceed to Payment.

9. Lepas masukkan nombor TAC dan status successfull, tahniah anda telah berjaya bayar saman.

p/s : Lain kali guna kupon walaupun nak parking sekejap je.


~ Baca Selanjutnya ~

Jumaat, 6 Januari 2017

Borang Permohonan Skim 1 Pelajar 1 Perniagaan SSM 2017

Borang Permohonan Skim 1 Pelajar 1 Perniagaan SSM 2017 online. Ini merupakan berita yang baik bagi pelajar yang sedang mengikuti pembelajaran di Institusi Pengajian Tinggi ( IPT ). Bermula pada 1 Januari 2017, para pelajar dibenarkan untuk berniaga dengan menikmati peluang pendaftaran perniagaan secara percuma  melalui Skim 1 Pelajar 1 Perniagaan. 


Untuk pengetahuan korang, Suruhanjaya Syarikat Malaysia ( SSM ) telah memperuntukkan geran RM 10 juta bagi tempoh 10 tahun dengan RM 1 juta peruntukan bagi pelajar yang layak sahaja. Dengan adanya skim ni, pelajar IPT yang sedang atau bercadang memulakan perniagaan online boleh dapatkan sijil pendaftaran perniagaan SSM secara percuma.











Jadi jangan lepaskan peluang keemasan ini, cepat sambut seruan kerajaan yang menyarankan pelajar IPT memulakan perniagaan ketika masih belajar. Masa aku belajar dulu, takde rasa nak berniaga. Hanya ada buat part time servis komputer dan buat beberapa laman web. Bila dah start kerja ni baru rasa nak ada bisnes sendiri dan jadi bos sendiri.


Syarat Permohonan Skim 1 Pelajar 1 Perniagaan :

1) Warganegara Malaysia berumur 18 tahun dan ke atas.

2) Sedang mengikuti pengajian secara sepenuh masa di mana-mana IPTA/IPTS/Politeknik/Kolej/Institut Kemahiran/Pusat Kemahiran di dalam negara.

3) Hanya satu pendaftaran perniagaan baharu untuk tempoh satu tahun sahaja bagi setiap pelajar di sepanjang tempoh pelaksanaan skim ini.

4) Pemohon boleh memilih untuk mendaftar perniagaan pemilikan tunggal atau perkongsian (rakan kongsi hendaklah terdiri dari kalangan pelajar sahaja); dan

5) Pembaharuan pendaftaran perniagaan setelah tamat tempoh setahun akan dikenakan bayaran seperti biasa.


Bagi melaksanakan skim ini, proses pendaftaran perniagaan adalah seperti berikut:

Permohonan hanya boleh dikemukakan melalui kaunter perkhidmatan pendaftaran perniagaan SSM di Semenanjung Malaysia dan Wilayah Persekutuan Labuan dengan mengemukakan dokumen-dokumen seperti berikut;

a) Kad Pengenalan;

b) Dua (2) salinan kad pelajar yang masih dalam tempoh sahlaku; dan

c) Salinan asal surat perakuan pelajar IPTA/IPTS/Politeknik/Kolej/Institut Kemahiran/Pusat Kemahiran.

Selamat memohon diucapkan kepada para pelajar dan jangan lupa untuk memberitahu berita ini kepada adik beradik atau saudara mara yang sedang melanjutkan pelajaran di IPT.

~ Baca Selanjutnya ~