Khamis, 28 April 2016

Sekitar Majlis Konvokesyen UITM Shah Alam Kali Ke 84

Sekarang ni musim konvokesyen bagi pelajar lepasan uitm. Adik aku turut konvo setelah hampir setahun habis belajar sejak dari tahun lepas lagi. Macam biasa bila ada ahli keluarga yang konvo, seluruh keluarga turut hadir untuk meraikan majlis yang bersejarah dalam hidup ni.

Pada 26 April 2016 ( Selasa ), adik aku telah selamat menjalani majlis konvo pada sesi petang. Yang turut hadir ke majlis tu adalah, Aku, Ayah, Mak, Adik bongsu, Adik ipar, anak sedara, dan adik aku sendiri.

Majlis selesai dalam pukul 5 petang dan sepanjang hari tu aku sempat ambil beberapa gambar untuk menunjukkan suasana di sana. Jom layan gambar-gambar di bawah :


Turun dari hotel untuk pergi ke masjlis konvokesyen.
 

Ibu bapa dan graduan menunggu bas untuk masuk ke uitm.
 


Lepas beratur dan tunggu jap, akhirnya dapat naik bas.

Dewan Tuanku Canselor.


Naik tangga menuju ke dewan tempat berlangsungnya majlis konvo.

Ada yang dah konvo sesi pagi dan ada yang sedia untuk sesi petang.




Anak sedara yang menunggu mama dia selesai konvo.




Ibu bapa dan ahli keluarga sedang tengok majlis berlangsung di skrin tv.

Selesai majlis, semua berangkat pulang dengan bas yang telah disediakan oleh pihak uitm.

Makan-makan dulu sebelum balik hotel. Penat dari tengah hari sampai petang.

Sepanjang majlis, aku berpuas hati dengan perkhidmatan yang disediakan dari pengangkutan bas uitm sehingga ke tempat ibu bapa menunggu anak mereka.

Yang agak kurang bernasib baik bagi ahli keluarga aku adalah mencari parking kerana bangunan yang menyediakan khidmat parking sudah penuh dan menyebabkan kami terpaksa pusing kawasan sekitar dalam keadaan panas terik untuk mencari parking.

Selain itu bagi aku gerai makanan yang menjual makanan dan minuman mengenakan harga yang agak melampau dan mahal. Semoga pihak uitm dapat memantau harga makanan dan minuman yang dijual di khemah yang disediakan pada masa hadapan.

Sekian...

~ Baca Selanjutnya ~

Khamis, 21 April 2016

Sara Hidup Dengan 2 Kerja


Hujung tahun lepas, status daripada seorang menteri ni telah menyebabkan ramai rakyat Malaysia marah kerana bagi majoriti ia menunjukkan tahap hidup yang susah di negara ini kerana terpaksa melakukan 2 kerja untuk menyara hidup harian.

Bagi aku pula langsung tidak ada masalah dengan melakukan 2 kerja malah aku dah mula buat sejak dari zaman universiti lagi. 

Zaman Universiti

Masa belajar di Universiti Malaysia Perlis ambil ijazah dulu aku dah main blog sambil ambil upah bangunkan laman web secara asas. Masa tu dapat sedikit upah dalam beberapa ratus sebulan cukup untuk tampung dan berseronok hidup sebagai pelajar.

Belajar dan cari pendapatan sampingan macam tu aku lakukan banyak semester juga dan semuanya aku lakukan secara diam-diam tanpa diketahui kawan-kawan sekelas. Bila dah masuk semester akhir baru aku berhenti cari pendapatan sampingan kerana mahu fokus kepada projek akhir tahun.

Menganggur 6 Bulan

Lepas habis belajar dan dapat ijazah, aku menganggur selama 6 bulan kerana mahu berehat selepas 4 tahun belajar. Dalam masa 6 bulan tu, aku lakukan 3 kerja sampingan :

1. Jual Telefon Terpakai.

Aku jual telefon terpakai melalui laman web mudah. Aku masa tu menganggur tinggal di kampung di Besut dan hampir semua telefon terpakai aku jual secara COD di Kota Bharu. Hasil yang dapat takde banyak sangat lepas tolak kos minyak ulang alik, seminggu mampu dapat paling kurang rm 300. Cukup untuk makan minum waktu tengah mengganggur.

2. Jual Topup

Aku jual topup ni hanya di Masjid dan jual kepada budak-budak, pakcik-pakcik dan tabligh yang datang ke Masjid. Makcik aku ada buka kedai topup telefon secara sampingan dan dalam masa yang sama aku ambil bekalan dengan harga murah sedikit dan bawak pergi masjid hampir tiap hari pada waktu maghrib. Untung tak banyak jual topup ni hanya RM 50 seminggu tapi daripada tak dapat langsung baik dapat sikit kan ?

3. Jual Item Game

Aku pernah cerita dalam blog ni ( kalau  x silap ) sepanjang 6 bulan aku menganggur tu memang hampir sepanjang hari aku habiskan masa main game. Dari pagi sampai petang, lepas balik dari masjid lepas isyak sambung main game sampai subuh esoknya.

Game yang aku main ni dalam sebulan sekali akan ada sale item yang best seperti senjata limited edition, item, dan macam-macam lagi. Bila sale diorg tamat, pemain yang lambat akan teringin nak beli item tu tapi dah tak ada sebabnya tempoh sale dah tamat. Jadi mana-mana item yang diorang berkenan aku jual sampaikan profil game pun aku jual sekali. huhu

Zaman Kerja

Lepas 6 bulan menganggur akhirnya aku ditawarkan kerja di Ampang. Setahun lebih kerja di Ampang, aku langsung tak buat pendapatan sampingan. Bila fikir dan ingat balik rasa menyesal juga sebab Ampang yang berdekatan dengan Kuala Lumpur tu macam-macam boleh dijual. 

Masa awal 2015, waktu aku mula bercadang nak kahwin baru aku mula balik cari pendapatan sampingan melalui jual barang terpakai kat laman Mudah. 

Sekarang dah kahwin, aku beralih kepada kerja part time yang lebih menarik minat aku iaitu priting / cuci gambar polaroid. Buat masa ni aku teringin untuk tambah kerja lagi supaya menjadi 3 kerja tapi masih lagi mencari idea.

Bagi aku buat 2 kerja untuk sara hidup dah menjadi perkara biasa. Mungkin ramai yang merasakan agak susah dengan melakukan 2 kerja apatah lagi yang sudah mempunyai anak dan tanggung jawab keluarga.

Sekian.

~ Baca Selanjutnya ~

Isnin, 18 April 2016

Melawat Nenek Isteri

Semalam, Ahad 17 April 2016, aktiviti semalam adalah melawat nenek isteri yang berada di Klang. Nama kampung tu aku tak pasti tapi yang pasti memang di Klang. hu hu hu

Bertolak awal pagi dan perjalanan memakan masa dalam 40 minit untuk sampai dari Setia Alam. Sebelum sampai singgah di kedai tepi jalan dulu untuk bungkus makanan seperti nasi lemak dan lontong untuk sarapan bersama dengan nenek.

Banyaknya makanan dan kuih yang dijual.





Selamat bersarapan dan makan banyak-banyak ye ?

Lepas bersarapan, lepak di kat luar duduk di bawah pohon sambil memberi makan kepada kucing-kucing yang ada di sekitar rumah nenek. Banyak lagi sebenarnya kucing yang ada cuma yang 4 ekor dalam gambar di bawah ni je suka main dekat kami semua lepak.





Sebelum tengah hari, aku dan isteri gerak pulang ke Setia Alam. InsyaAllah akan melawat lagi nenek dalam masa yang terdekat.

Sekian...

~ Baca Selanjutnya ~

Hujung Minggu Yang Panas

16 April 2016 Jatuh pada hari sabtu, iaitu hujung minggu tapi aku dan isteri hanya luangkan masa di rumah je sebabnya hari panas dan risau kalau banyak keluar nanti kena demam terutama sekali isteri aku yang mudah sangat jatuh sakit.

Jadi waktu yang sesuai untuk keluar adalah waktu malam. Biasanya aku selalu keluar lepas maghrib tapi takde keluar jalan jauh. Keluar sekadar makan malam dan ambil angin sambil tengok manusia lain je.

Aktiviti malam tu keluar untuk makan nasi ayam a.k.a Chicken Rice Shop dekat Subang Parade. Perancangan awal ingat nak makan sushi tapi awal bulan hari tu dah makan sushi jadi sebab tu kali ni pilih menu untuk makan malam sebagai nasi ayam.

Ada gaya macam orang nak ajak join bisnes MLM tak ? 
 


Muka kelaparan tak sabar nak makan tu 
 



Happy Firdaus is happy 
 
Lepas kenyang dengan nasi ayam, pergi MPH bookstore untuk tengok dan cari kalau-kalau ada buku menarik.





Tajuk Buku : Aduh Pening, Aku Alergik Cinta. Errmmmm

Sayangnya lepas pusing punya pusing takde jumpa buku yang menarik minat pun. Banyak buku pelajaran sekolah dan novel-novel yang kurang menarik. 

Lepas penat pusing, dalam pukul 10 malam aku dan isteri gerak pulang ke rumah untuk sambung rehat. Esoknya pula kena pergi melawat ke rumah nenek isteri aku. 

Sekian...

~ Baca Selanjutnya ~

Selasa, 12 April 2016

Makan Malam di Steamboat Al Fateh

Makan Malam di Steamboat Al Fateh bersama isteri memang dah lama rancang. Plan asal memang nak makan steambot tapi tak tahu nak makan kat mana dan tempat mana yang best. Isteri aku tanya kawan-kawan dia dan diorang cadangkan satu kedai nama Al Fateh.


Aku tak pernah makan lagi kat situ dan nama pun tak pernah dengar, maklum la baru tahun ni stay kat area klang dan shah alam jadi nama kedai-kedai makan yang best ni tak tahu langsung.


Lepas je solat maghrib terus gerak sana. Memang niat nak gerak awal supaya sampai awal dan ada tempat untuk duduk serta tak perlu susah payah berebut nak ambil makanan.


Dalam 8:15 malam dah sampai di kedai steamboat tu yang terletak di Lorong raja jumaat kampung jawa, Klang. Nasib baik sampai awal seperti yang dirancang, banyak meja masih kosong dan bila dah dapat meja nak ambil makanan pun mudah.

Steamboat Al Fateh




Abaikan perut aku yang buncit kekenyangan tu.

Bagi aku dan pendapat peribadi aku sendiri, makanan yang disediakan sangat sedap terutama sekali daging dan ayam. Aku tak pasti berapa jenis hidangan daging  dan ayam disediakan tapi semuanya aku cuba dan semuanya sangat sedap. 

Menu lain macam nasi goreng, mee goreng dan lain-lain lagi aku tak cuba sangat sebab memang tujuan dan tiap kali aku pergi steamboat hanya untuk melantak daging je sebab yang tu makanan mahal. 

Kalau ada yang berminat nak cuba steamboat kat sini, aku cadangkan datang awal sebabnya lepas 30 minit aku makan, orang makin ramai dan nak ambil makanan pun kena berasak dan beratur panjang.

Rating ??? Berdasarkan menu daging yang aku makan, aku bagi 9 dari 10 bintang. 

Sekian.

~ Baca Selanjutnya ~

Selamat Bersara Ayah

Minggu lepas 7 April 2016 merupakan hari persaraan ayah yang telah berkerja berpuluh tahun dalam bidang pendidikan daerah Besut, Terengganu. Bila bersara sudah tentu akan ada majlis persaraan sama macam stail majlis kahwin cumanya pelamin kahwin tu tak ada, hanya bagi makan pada tetamu je.


Jadi pada hari yang penting buat ayah ni, aku dan isteri pun turut pulang ke Besut untuk sama-sama meriahkan majlis ni. Aku sebagai anak sulung tugasnya menyambut dan melayan tetamu yang hadir sambil berkenalan dengan kawan-kawan ayah. Mana tahu dengan bersembang dan berkenalan dapat masuk kerja sektor kerajaan masa hadapan. ki ki ki ki ;)


Majlis berjalan dengan lancar dan Alhamdulillah tiada apa masalah sepanjang majlis cumanya hari agak panas membuatkan baju melayu yang aku pakai nampak basah akibat peluh dengan banyak. Apa pun jom tengok gambar suasana majlis persaraan ayah di bawah :



Ayah bersama tetamu vip yang sedang menunggu makanan dihidangkan.




Warga pengetua sekolah di daerah Besut sedang menikmati hidangan yang disediakan.




Jemput makan semua. Makan banyak-banyak nanti tak payah makan kat kedai dah.




Lepas semua dah kenyang, sesi bergambar pula.


Aku dan isteri pun nak bergambar jugak :)

Lepas majlis berlangsung, esoknya 8 April aku dah isteri dah kena gerak balik selangor sebab malam tu aku kena masuk kerja. Entah bila aku nak bersara pulak, baru 2 tahun kerja dah bosan.

Sekian...

~ Baca Selanjutnya ~