Selasa, 23 Ogos 2011

Hentikan Cari Kesalahan Blogger Lain !!!

Hoi kau blogger sombong, Hoi kau blogger kaya, hoi kau blogger yang perasan, hoi dan hoi lagi sampai penuh senarai semua keburukan blogger yang ada. Bila nak buat entri pasal keburukan blogger lain, memang laju je kan ? idea pun mencurah-curah datang dalam kepala otak sampai tak larat nak tulis semua.

Semua hipothesis dan hubung kait mengenai keburukan blogger mampu ditulis dalam satu entri yang cukup panjang dan cukup lengkap. Ditambah lagi dengan gaya bahasa metafora, hiperbola dan bola sepak yang sangat kreatif sampai menyebabkan entri itu dapat sambutan yang hangat serta komen yang belambak.


Yer memang hebat !! menyenaraikan keburukan dan kelemahan blogger lain sangat hebat. Tapi bila difikirkan untuk jangka masa yang panjang, apa yang dapat sebenarnya ? Dapat kepuasan kerana berjaya mencari kesalahan dan keburukan seseorang blogger tu ? Haihh memang otak sempit betol la.

Tapi takpe, aku faham perasaan mencari kelemahan dan keburukan yang terdapat pada blogger dan blog. Masa aku dalam proses mencari follower dulu, pernah juga aku buat entri yang kurang baik mengenai blog yang pasang lagu. Kadang-kadang aku juga buat entri mengenai blogger yang suka mencapub tayang muka di sepanjang sidebar tu.


Tapi apa yang dapat bila buat entri macam tu ? Habuk pun tarak dapat faedah tu. Kononnya buat entri nak suruh tuan blog dan blogger lain sedar tapi bila difikirkan balik, apa pasal aku kecoh tak tentu hala dengan blogger dan blog tersebut pada hal dia tak cari pasal dengan aku pun.

Lawak kan ? Memang lawak apabila blogger tu tak cari pasal dengan kita pun tapi kita sibuk duk cari kelemahan dan keburukan blogger tu.. Booo sangat memalukan. Tak cukup malu lagi ke ? Ahh memang memang tebal la muka tuu. Sudah sudah la cari keburukan dan kesalahan blogger lain.

Daripada sibuk duk perah otak cari keburukan dan kesalahan blogger, lebih baik gunakan otak yang cerdas tu untuk fikir cara nak majukan blog dan up trafik. Sekurang-kurangnya bila dah maju dan trafik tinggi, dapat la juga income tinggi dan silap hari bulan boleh pakai Innity.. Masyukk wooo pakai Innity.. :P

Tak payah duk kalut dan melatah sangat duk buat entri pasal keburukan blogger lain. Bukan apa, aku bimbang 1 perkara je. Keburukan orang lain memang laju je kita nampak, keburukan diri sendiri sampai KIAMAT pun takkan mengaku... Betol tak ? ce ce ce pandai tak mengaku pulak yeee.

Hentikan la cari kesalahan blogger lain. Baik tumpukan blog sendiri je. Tak malu ke duk kecoh pasal keburukan dan kesalahan orang lain di bulan puasa ni ? Haishh macam-macam la.

Comments
26 Comments

26 ulasan:

SoLy SoLicious berkata...

tuuuddiiaa....syrahan dr freaky...

Pn. Sheila berkata...

sesama insan, x elok burukkan sama sendiri...

Alya EsprĂ©zzo™ berkata...

hahahahahahahahha..aku suka!! LIKE LIKE LIKEEE SEJUTA KALI..

kalau kau hebattt tapi entri semua pasal kesalahan atau nak kondem blogger lain BAIK TAK PAYAH...

kalau kau otai, tapi ambil kesempatan dan kesempitan blogger lain, BAIK TAK PAYAH...

kalau kau blogger 'femes', ranking meletop kebabom! tapi kalau entri kau nak menasihatkan org tapi diri sendiri tak betul, BAIK TAK PAYAH..

renung-renungkan dan selamat beramal, saya profesor NOTSOEASY menyampaikan pendapat..okbai

AzatLazat berkata...

nak tegur boleh tapi guna cara berhikmah, tak perlulah nak buruk burukkan orang lain
:)

aten qylah berkata...

hihi.setuju.ade baca pasal entry ni.dia tak suka blog mcm ini mcm itu bagai :)

mizmarmalade berkata...

Ececeh... nice nice nice entry.. pendek kata nice to power of 3 lah.. heee! ^^

AsyieqiN Rkey berkata...

tetibe sgt setuju....

wat entry tak suka org wat camni la cam tu la...

pelikpelik

RepublicAku berkata...

selagi namanya manusia selagi itu akan ada sifat2 ini...nak buat macam mana ...lantak kau la labu...keh3

~~Ticer Wann~~ berkata...

biasalah manusia ni sering ada sifat PHD... apapun sama-sama kita didik jiwa di bulan Ramadhan ni.. :)

Lia-De-Pinky-Leo berkata...

stuju2.. huhu.. ada cara yg lebih berhemah utk tegur demi kebaikan bersama..

Miss Mirror a.k.a Sam berkata...

Innity "masyuk" ya Freaky? Tahniah2... Akak je yg masih setia ngan Nuff.

Saiazuan berkata...

huh, bkn main lagi si ALYA tu komen. huhu

sergeant keroro berkata...

alya tu sentap semacam jek.

keburukan orang jangan jaja, kang orang jaja keburukan sendiri.

masing-masing pandai fikir baik buruk la.

to alya, tak semestinya orang yang tak berapa betul xleh nak nasihatkan orang lain.

menasihatkan orang tak kira darjat. muingkin dia nasihatkan, dan untuk peringatan diri sendiri.

kadang-kadang kena cermin diri jugak, kan?

My Name is Mar berkata...

Wooooaaaaaaaahhhhhhhhhh~~~
Serangan bertalu-talu entri dan ruangan komen..
Ok..
Wa tak nak kata apa-apa..
Lalalalala~~

pengemisCinta berkata...

Haish..macam2.kalau niat baik better p tegur secara individu dengan sopan, bukan mengaibkan.lebih afdal..;)dapat pahala jugak disitu..hehe;)

[sutera kasih] berkata...

macam2 ragam..huhu
kalau salah, lebih baik tegur secara personal kan..tak perlu dicanang2..tu sama menjatuhkan air muka orang walau tak sebut nama..
sy nk blaja main SEO dgn freaky je la lagi syok..jom sama2 majukan blog hehe

mas saari berkata...

betul...akak setuju!

Zul Fattah berkata...

haha..malu la sikit woi..
kalau kita buka aib org.. tuhan akan buka aib kita..
so baik jgan buka..

faridah nazurah berkata...

betul tu bro. kadang2 org yang dok buat entry psl kslahan blogger lain mcm dia perfect je. kalau betul niat nak menegur baik pergi bersemuka dgn org tu then confess je. tak susah kan?

c genk bah ne berkata...

Ani tah yang aku suka ani...siuk entri mu ani lai.. sa banar-banar sukung..


eh silap bahasa,,,

inilah yang paling genk suka ne.Best entri mu ne..genk sukung


JOM BACA ENTRI INI,KISAH GENK DI ROTAN

tia @ Ini Kisah Tia berkata...

ada beza antara mengutuk dan menasihat . kalau mengutuk habis2an maki sana sini , sah salah . tapi kalau nasihat kasi ayat elok dan bagitau kenapa perlu begini bla , bla , blaa takpe kot . mungkin memang perlu ditegur kesalahan tu . dan lagi satu , janganlah mention nama . malu lah orang weh ..

ⒸⒾⓀ ⓏⓄⓂⒷⒾⒺ berkata...

haha.. macam tau je mention kat sape...
tol tu.. lntak p la kt blogger tu la. tp kan selalu y cr kesalahan blogger ni yang follower dia puloh ribu org... hurmm...
(^^)v

marsupilami berkata...

sya suka entry :DD

Wanz Mejuez berkata...

boleh aku jemput ang datang ceramah dekat kuliah aku tak??'

ceramah pasal ni... hehe
ok aku gurau...


ewwww dulu pun aku newbie paling noob... tahu je kelemahan aku.. bila di fikiran balik, aku dengan depa sama je... blogger otai or newbie sama je situasi dulu dulu...
boleh aku jemput ang datang ceramah dekat kuliah aku tak??'

ceramah pasal ni... hehe
ok aku gurau...


ewwww dulu pun aku newbie paling noob... tahu je kelemahan aku.. bila di fikiran balik, aku dengan depa sama je... blogger otai or newbie sama je situasi dulu dulu...

Blogger Newbie berkata...

PERASAN prefect la tu hahahaha

aku ada perasan yg cam ni. Hampir sume entri dia mcm ko ckp. boleh kata sume lah. x bleh blah ekekekek deym

Clara berkata...

Ble bce entry niehkan..

baru perasan somethinglaa..

Kte klu nak ckap pasl keburukan org mmg berjela2 pnjgkan.. nak cakap pasal kebaikan org, susah skit..

Hhaha..

Biasala tu, semut di seberang nampak, gajah didepan mata tak nampak. *betul ke nieh?*

 
Related Posts with Thumbnails