Ahad, 31 Julai 2011

Nama Blog Penting


Kalau cakap pasal nama memang penting. Mana ada tak penting bab nama ni. Tak kisah la nama kucing ke, nama kambing ke, nama orang ke, atau nama blog. Kenapa penting sangat ? sebab ia akan memudahkan pencarian blog anda pada index Google.

Kalau nama blog anda dalam bahasa inggeris, maka susah sikit nak ada di page pertama dalam enjin carian kerana nama tersebut terpaksa bersaing dengan website dan juga blog daripada luar negara. Silap hari bulan page 5 dalam enjin carian Google pun takkan jumpa lagi nama blog anda.

Dulu aku guna nama Freaky Life kat blog ni. Lepas beberapa bulan, aku cuba la cari di enjin carian tapi agak hampa apabila tersenarai pada page yang ke 3. hu hu siapa la yang tengok pada page 3 kan ? Memang takde la jawabnya. hampehh !!

Lepas tu aku cuba cek Firdaus Life di enjin carian. Sememangnya tidak ada lagi yang menggunakan keyword atau nama blog Firdaus Life. Terus aku tukar nama blog daripada Freaky Life kepada Firdaus Life . Tak sampai seminggu, aku cuba cari di enjin carian dan ternyata berada pada list yang pertama pada halaman pertama.

Jadi ini menunjukkan bahawa nama blog atau website juga memainkan peranan yang penting supaya memudahkan orang mencari blog anda di enjin carian. Kalau aku masih guna Freaky Life, entah macam mana la nak cari blog aku kat Google. haihh =_=
Comments
16 Comments

16 ulasan:

i'm ezza haniza berkata...

kalau tekan ezza haniza jelita , tak kuar...kalau tekan ezza haniza kacak baru kuar! hahaaha

syarifahsidrus berkata...

tu pun effect eh? hooho

yunZ berkata...

xnk buh nama sendiri..segan

aPIP berkata...

cuba ko search 'Terdesaknetwork'? :D

NadiRah berkata...

cube taip itik..@kuning...kuar tak blog nad??hik3

NuSaNa NoSa 91 berkata...

cuba taip "keen yg pemalas".. ada keluar tak?? ahahahaa~ ^_^

Clara berkata...

bila tkar layout? ingatkan slh masuk bloglah tadik..

sergeant keroro berkata...

haha, blog aku memang out of search la :P

Ezad Skytech berkata...

nama blog mesti unik..senang nak search kat google nanti..

p/s : mcm la nama blog aq unik sgt..haha..

PeRmAtA bIrU berkata...

huhuhu... senang la nak search kat google gitu... huhu.. yahooooo!!! nama blog saya pon ada kat ranking paling atas... sebelum komen tadi try search kat google nama blog sendiri gak.. heheh.. tapi entri segmen kalau aku berkuasa dalam negara... heheh...:)

syaz@rozelt berkata...

huhu..sy punya blog pon ssh jugak nak cari sebab name produk buh rozel kan??hihi..nnt la pk nama laen kalau ade mase..

p/s: ok2..dah cun dah interface baru..comey2 je view dr netbook nie..

cucu umie berkata...

betol2..kalo dlm bahase inggeris agak susah untuk cari dlm enjin pencarian google..

kiz berkata...

apa yang penting..engkau ingat tak nama blog aku fir?,,,haha..jgn astik ingat makan je..keh2

aimie amalina berkata...

wah2...bawu bukok nih
berwajah baru nih!
suke2..weee!
yes!
suke dgn name belog sendiri..hahahha
>__<

hira berkata...

betul tu. saya punya blog pun jarang betul nak search dekat google. nasib badan ~____~

[sutera kasih] berkata...

xpenah try plak search blog sndiri kt google, nk try la lps ni..konfem bersaing dgn nama lagu in team tu (T____T)

 
Related Posts with Thumbnails