Ahad, 10 Julai 2011

Aku Memberontak !!!

Fatin : Long, kalau kak long telefon suruh die belikan handphone kat fatin.

Aku : Aahhh banyak cantik. Baru tingkatan 2 dah sibuk nak pakai handfone ?

Tiba2 emak masuk mencelah

Emak : Jangan duk eksyen nak pakai. 1 A pun tak dapat dalam exam, ada hati nak pakai handphone.

Aku : Tah belajar malas, ada subjek gagal tapi minta lebih2.

Fatin : ........................................

Keluarga aku memang pentingkan pelajaran kerana mak dan ayah adalah cikgu. Kalau exam teruk, jangan mimpi la boleh dapat ape yang nak. Boleh cuci mata je dan lepas tu kena marah sebab peperiksaan teruk.

Aku yang anak pertama ni dah bosan asik kena marah dan akibatnya apabila aku dewasa, aku jadi memberontak. Tapi bukan aku memberontak dengan mengeluarkan kata-kata yang tak elok.

Aku memberontak dengan tak suka balik ke rumah. Perasaan paling nikmat adalah apabila berada di asrama. Rasa sangat tenang kerana berjauhan dengan ibu bapa. Kalau di Universiti pula, bila ada cuti seminggu atau dua minggu, aku memang tak suka balik ke rumah. Rela seorang diri di kolej kediaman.

Entah la, bila berada jauh bersama ibu bapa, aku rasa sangat tenang. Mungkin ada yang kata aku ni anak yang tak berguna tapi aku bukan jenis melawan kata-kata mak dan ayah. Ada sesiapa nak cuba nasihat aku tak ?

p/s : Aku perlukan nasihat kerana aku di tahap yang bahaya.
Comments
23 Comments

23 ulasan:

fadhdeela berkata...

nak nasihat erk..jumpe fazilah kamsah :P
yg penting ibu bapa adalah segala2nyer dalam hidup kita.. :)

Singgah sini: Selipartoilet!

fadhdeela berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
kiz berkata...

tak ada bahayanya..bila hidup sendiri ni lebih mudah kita nak atur perjalanan hidup kita..cuma perlu berhati hati jangan tersalah masuk simpang..tu je.

HonEyBuNNy berkata...

duduk asrama mmg best..mak bapak xde nak membebel kan..tapi bila lama2 xbalik...rindu la family...heheh

^^nu[dd]yra^^ berkata...

aku pernah ader perasaan camtuh jugak...nak bjauhan dari family...tp kkdg aku cakap kat diri aku...aku ada satu jer mak, satu jer abah...kalo diorg dah xder nnt takder saper dapat jadi penggantinya...that's y smpai skrg wpon aku dah keje aku still tggl kat umah family aku....smpai bila???krg pasti lagi...tp mgkin smpai sblm aku kawen kot...so, selagi masih ader masa...aku cuber utk bg masa yg ada utk mak n abah aku ;)

Syuxer berkata...

hidup bersendirian tak mengapa..janji waras membuat pertimbangan..

apapun kasih sayang family lebih mewarnai hidup kita..

memberontak bebas dari family hanya mahu bersandarkan tiket kebebasan atau ketenangan sebenarnya melukai,menyiksa jiwa dan hati secara tidak sedar..

bila kita kehilangan mereka nanti, taula betapa parahnya jiwa dan hati telah dilukai oleh kita sendiri..

kawan datang dan pergi akan tumbuh semula..tapi family tak akan camtuh..

wahahah panjang plak nasihat,geng..rileks ar bro..family diutamakan..:)..nanti hidup manyak hepi..

syuha zulkifli berkata...

rumahku syurgaku lah,
juz try take it easy and don't think negative.

bibi bibo berkata...

ish ish . mak bapak tau ape yg terbaek tok kite . trima je laah .

~HanAlia berkata...

wow xsangke ade jgk org yg mmberontak mcm aq...asrama best kn...hahahah
tp apa2 pn rumah dn fmly jgk trbaik...

Bigdaddyz berkata...

anak lelaki sulung memang begitu tapi bila sudah dewasa sikit ...nanti faham...kita serupa...:)

ashafanie berkata...

boy cam tu la kot Freaku, xrasa pelik kalo mcm Freaky xsuka blik rumah ke ape..
bila brjauhan ngn fmly mcm2 kite leh wat..tp ingt..ape jua yg kita lkukan mak ayah yg plg Utma tau. :-)

Helmi berkata...

eh aku rase aku tengah alami benda yang same!! parents aku pun pentingkan pelajaran.. dan paling penting.. diorg jenis yang panas baran sket.. so bile dah besar ni, dah tak larat nak dgr diorg menjerit2 kat umah, tu yang kalau keluar rumah lagi sedap.. in fact, bile berjauhan lagi best sebab baru rase rindu kat parents.. kalau duduk serumah ni, rase mcm nk gaduh je tiap2 hari..

bukan x sayang parent, in fact, mustahil kot nk benci kat parents.. just mungkin lebih baek utk relationship tu kalau berjauhan.. orang kate biar jauh dimate, dekat di hati kan.. tp jgn abandon parent la walaupun duduk jauh.. sori la panjang komen.. =)

mimi_atia berkata...

huhu..taje it easy man..biasa lh tue aku pun ank sulung gak..p aku chill jew la..pape pun diorng prents kte gak an..chill..

i'm ezza haniza berkata...

ce try muhasabah diri balik kot ?

najihah sahami berkata...

kalau ikutkan, remaja memang macam tu. duk hostel,m ada life sendiri. balik rumah, bilik kena kongsi, barang pun adik2 main cekup je guna. last2 hilang. memang tak de privacy. tp balik umah, makanan best! hehe

pamie berkata...

isk isk isk..tengok habis belakar nanti cmne..hehe..

Nurnajwa berkata...

Kte pon sme, klau nk pape mmg kne usaha dlu baru dpt XD

Btw,
Selalu2 la blik rumah ye :]

cucu umie berkata...

seriously,,ayie pon mcm freaky juga..mase kecik2 dulu peljrn memang diutmkan family and then kalo kt kelas xperform mesti blik kne marah..tpy anggp shje ad hikmahnyer.. and suka berjauhan dengan family..hehe

dyanne berkata...

sebenarnya aku pon lg suka jauh dri mak ayah..klo kt uni, mmg aku rsa heaven! aku jrang balik umah n aku enjoy je. hehee~

**::CIKNUURUL::** berkata...

pernah rse bnde yg sme,..brjauhn dr fmily,duk hstel suatu bnde yg paling mnyeronokkn,.hehe,..

prnh dlu smpai CN tanye kwn kn,eh,apesal ha korg tiap2 mnggu balik umh?,.bukan ad ape pon kt umh tu,.huhu,.

smpai gitu skali penangannye,..xtau knape dn CN juge bukanlh ank yg derhaka,melawan,xdgr kate,.x,.CN ank yg baik,cme perasaan xnk balik umah tu menebal,.hehe,.

tp ape2 pon,keluarga yg utame!,.tnpe mereka,siapalah kitee,.hehe,..flsafah le pulakk,.keh3,.

GaRy™ berkata...

hehehe... jangan biar lelama tebiat tuh bro... kat sapa lagi mak bapak nak bermanja....? kat anak2 dia gak...

sergeant keroro berkata...

kadang-kadang kita terlalu ikutkan perasaan.

p/s : aku pon faham, tapi balik jugak la lau seminggu cuti. sekadar isi masa di rumah :)

brat2104 berkata...

manusia memang suka take for granted apa yg dia ada.. sekarang mak ayah kita ada, mmg la kita tension dengan dia. nanti bila dia dah xde..

jujur, semua anak pernah rasa tak puas hati dengan parents dia. aku pun pernah. cuma ingat 1 je la.. mak ayah mana yg tak nak yang terbaik utk anak dia? sebab tu dia tak nak kita buat silap. cuma cara dorang tu kadang tak kena dengan kita.

kita selalu nak mak ayah paham perasaan kita tapi pernah tak kita nak cuba paham perasaan dorang.

xpe kalau ko tak nak balik.. dorang pun takde la suruh ko balik kan? cuma, sila la bertanya khabar selalu selagi dorang ada.. ok? =)

p/s: aku mmg selalu suka komen mcm nk tulis entry.. sorry!! hahaha

 
Related Posts with Thumbnails