Ahad, 12 Jun 2011

Fitnah Dalam Blog

si A buat fitnah bahawa dia nampak siti berpelukan dengan ali di taman

A : Semalam aku nampak siti berpelukan dengan Ali kat taman.

B : Eh ye ke ? kena sebar ni.. isu panas

B : Semalam Siti berpelukan dengan ali kat Taman. Si A yang beritahu

C : Hah serius ? isu hot nii

C : Semalam kan siti duk peluk dengan ali kat Taman. Si B yang beritahu aku

D : Biar betol.. kena beritahu yang lain ni.

D : Semalam siti dengan ali berpeluk kat taman si C yang beritahu.

E : ye ke ? wahh panas ni..

................ Lepas tu anda semua boleh agak ape yang berlaku ? Fitnah itu sentiasa bersebar dan akan terhenti pada orang yang bijak. Tu dunia nyata, kalau dalam Blog macam mana ye ?

Entri Fitnah dan Khabar Angin
====================

Semalam ada la si blogger perempuan yang terkenal ni aku nampak duk sedap berpelukan kat taman. Mereka langsung tak hirau orang ramai kat taman. Harap pakai tudung je tapi duk sedap pelok kat taman. Ape bengong sangat ke blogger perempuan tu. Dah la ramai kenal die. Tak malu betol..


Kalau 50 orang baca entri fitnah ni dan 50 orang tu juga buat entri yang sama, Kadar penyebaran fitnah lagi dasyat wooo.. berganda-ganda berbanding dunia nyata. Kalau setakat dengar khabar angin dan kita sendiri pon langsung tak yakin dengan kesasihan dan ketulenan yang kita dengar, lebih baik tak payah duk buat entri yang sama fitnah.

Kalau apa yang kita sebar tu betol, takpe la camtu. Kalau benda kita sebar tu fitnah, maka tanggung la dosa sebar fitnah. kalau 1000 orang baca entri fitnah tu, maka pandai2 la kire sendiri ye. Matematik kan lulus, takkan tak pandai nak kira.

Nak kejar trafik bole, tapi jangan sampai trafik tu yang akan makan kita kat akhirat nanti kerana duk sibuk sebar khabar angin dan fitnah yang kita sendiri hanya 0% yakin betol. Tak cukup pedas lagi ? nah ambil ni :

si Polan : Aku sebar khabar angin kerana hanya nak kejar trafik ya Allah..

Adakah itu jawapan kita nak bagi nanti ?
Comments
19 Comments

19 ulasan:

EYFAalias berkata...

hm. makin tersebar makin banyak la org buat dosa. hehee

sergeant keroro berkata...

setuju!!! XD

penulisan kena lah berhikmah :)

agak tak memakan diri kelak.

Kei Seichi berkata...

betul2..tapis la sikit,takpon pastikan maklumat tu benar sebelum disebar...
aku baru je terpikir nak wat pasal penyebaran maklumat melalui blog..alih2 ko da buat dulu..haha...

waN Mohd Salim berkata...

sabor je la

shiema sufian berkata...

ishk ishk. ape nk jadik pown tataw lah yea.

izyan dzuL berkata...

@EYFAalias nice..done following :)

zarulfarhana berkata...

ish...ish...

senyumSOYA berkata...

jawapan tu kalau bagi asanya failed kot..

soo.. ambil iktibar.. berhati2 bila menulis..
kena guna akal lebih dari nafsu.. betoi x? (^^!

yatie Awang berkata...

sebab tulah, kita kena sentiasa menjaga tutur kata, kalau dlm blog ni, kena jaga setiap perkataan yg ditulis, takut2 akan menjadi fitnahkan?...

TYNTHA LANA berkata...

kate orang..biar bersederhana dalam segala perkara.. soal blog ni..tak perlu la terlalu over sgt nk kejar follower, nak kejar trafik, kejar duit..bla bla bla.. biarkan la semua berlaku scra natural.. bia lambat janji enjoy! ^_^

Ummi Alesya Sofea berkata...

pedas berasap tp itulah knyataan yg sebenar2nyer..fitnah itu besar dosanya,x baik fitnah2 org..juru fitnah tu hnya glamer sekejap je kat dunia ni tp dosa yg di pikul akibat dari citer yang di reka2 tu akan d bawa sehingga ke akhirat nnt.

cucu umie berkata...

biaselah daus..bnda nie memang biase tejadi lol..nak bt mcm maner..kena terima jeah kenyataan..huhu

JR Online berkata...

Bagi Sang Pemfitnah apa yg dikatakannya itu adalah benar, bagi dia org yg tak percaya dgn fitnahnya itulah pemfitnah...

nelly berkata...

makin banyak lah dosa kann ~~

elynn aiza ♥ berkata...

yupz.. btol3.. stju gler dgn freaky.. hoho.. ksmpulaannye.. jgn la mmftnah.. dyam lbih baik.. :)

org muo berkata...

dunia akhir zaman..zaman finnah berleluasa...kene bijak membuat keputusan

Eja GaNu berkata...

btol2 owg pun jd nk bt blog pasal isu2 smsa..tkut x btol huhu lebih baik bt n3 psal dri sndri jew kn

Azie Azra berkata...

senang cite, kita jgn la sebarkan benda kite xnmpk sendiri..kita wat entry nasihat je la senang..kalu org baca, kita gak dapat pahala sebarkan ilmu..

P/s : header tu gmbr guitar, pndai men gitar eh? hehe

kiz berkata...

penyebaran di blog tu dah macam kira kira MLM la plak

 
Related Posts with Thumbnails