Isnin, 20 Jun 2011

Elektrik 240 Volt

Pernah kena tak kejutan elektrik 240 volt ? Tak pernah kena ke ? iskk rugi tau. Kena elektrik la best lebih-lebih kena yang 240 volt yang standard kat rumah ni. Pengalaman aku kena elektrik 240 volt adalah semasa aku menggunakan alat solder macam kat bawah ni.
Ceritanya begini, pada waktu petang tu aku adalah baiki litar kereta kawalan jauh dan memang kena guna alat solder kat atas ni. Tapi wayar ni panjang sangat jadi aku pun belitkan wayar ni kat lengan supaya senang nak pegang alat solder ni. Ok litar kereta kawalan jauh dah ada, timah untuk solder pun dah ada, sekarang masa untuk memulakan kerja soldering.

Aku pun dengan yakin terus on yang sambung dengan wayar solder ni. Bila On je suis, terus rasa sakit dan kebas yang amat kat lengan. Kemudian cepat-cepat tutup balik suis tu. Hairan juga kenapa boleh rasa elektrik pada hal wayar tu dah ada getah penebat. Bila cek balik dengan telit, rupanya ada satu bahagian wayar tu dah hilang getahnya. Maka nampak la wayar besi yang keluar. Wayar besi yang terkeluar tu yang lilit lengan tadi dan menyebabkan kena elektrik.

p/s : ha ha ha ape pun kena kejutan eletrik memang best.. terus tersentak :D
Comments
12 Comments

12 ulasan:

cucu umie berkata...

memang begitulh kalo hang xperiksa dahulu sblom nak guna tu..hoho mase kt sekolah dulu ad member kne kejutn elektrik mase study kimia..tpy budak itu okay jer lol

Nohtakh ujan berkata...

nasib baik tk terbako..dulu aku pernah terpijak wayar yg dlm tape.meletop,berasap.gugur rase jantung...

sergeant keroro berkata...

haha, aku dulu siap main2 dengan elktrik ni.

sampai meletup bateri tu aku buat :P

Syuxer berkata...

hahahah aku pun pernah rasa kejutan letrik..syok woo..cam ada orang tarik2 badan kita..mujur ko x pernah parah heheh..

lenkali hati2 weh..bahaya kena karan2 neh..takut jadi the elektrikman..heheh

dyla ^_^ berkata...

ala cian..hehee..sy pun pena kena..memg lw tem mengantuk, kompom hilang rs ngantu..

mas saari berkata...

bahayalah...lain kali jgn buat lagi!
seram akak dengar..

nawal addina berkata...

haha , tak mati pulak kau ? :P

NuSaNa NoSa 91 berkata...

xpernah terkena lg.. dan takut klu terkena.. huhuu~~ T_T

btw, tercacak xrambut time terkena tu?? =.=

Fay berkata...

bencinyee tgk alat soldering nihh.. haha

kiwi berkata...

pernah gak kena, mostly masa betulkan arial tv. sakit!

syrupmasin berkata...

errr..ta bahaye ke doe??

zaty berkata...

memang terkejut betul tu.. kejutan letrik !aigooo..

 
Related Posts with Thumbnails