Khamis, 26 Mei 2011

Kata Hidup Berjiran

Sebelah rumah ada jiran, depan rumah ada jiran, belakang rumah pun ada jiran. Boleh kata sekitar kawasan rumah tu adalah jiran. Kalau nama saja jiran tapi tak pernah bertegur sapa pun tak seronok juga. Kadang-kadang tu nak la juga kita kenal dengan lebih rapat siapa yang duduk disebelah rumah kita tu. Baru la dapat tambah kawan dan juga boleh isi masa dengan melepak pada waktu petang.

http://www.laymark.com/i/o/16.gif

Kalau rapat dengan jiran, boleh la dia tolong tengok-tengokkan keadaan rumah kalau kita tiada di rumah. Lepas tu kita pun kena la juga tolong jiran, jangan duk buat tak tahu seolah-olah mereka ni tak wujud pun dekat kawasan perumahan kita. Suasana di sekitar rumah pun akan menjadi lebih ceria dan happening kalau kita hidup berjiran dan saling mengenali sesama jiran.

Tapi jangan la pula kita duk sibuk sangat ambil tahu hal jiran sampai menyebabkan jiran tidak berapa selesa dengan kita. Bimbang nanti diorang kata kita ni busy body la pulak dan suka ambil tahu hal orang lain. Kalau kita sering minta tolong kat jiran, apa salahnya sekali sekala kita ringankan tulang bantu jiran walaupun mereka tidak meminta pertolongan daripada kita.

p/s : Sembang pasal jiran la pulak. hak hak hak
Comments
16 Comments

16 ulasan:

sergeant keroro berkata...

wah wah. sembang bola la pulak. ganu menag 5-0 lawan pahang XD

hehe, setuju! kang rimas jiran lau kita terlampau busybody :P

Mr feckry berkata...

jangan la lu ngndap awek sebela uma

NuSaNa NoSa 91 berkata...

jiran sblh rumah ialah monyet2 di hutan.. haaa.. camne tu?? =.=

k a k L a m p berkata...

betol2... x dak jiran ssh gak.. sedara2 jauh .. klu pape hal.. jirannn la jugakk..

waN Mohd Salim berkata...

alahaiiiiiiiiii ape daaaaaaa cakap pasal jiran sebelah pulak ko ni .. jgn kebas anak dara olang dah ler

http://www.penulissenja.com/2011/05/tips-menghilangkan-rasa-malas-ketika.html

ha korang yang pemalas bangon pagi tu sila bace entry ni

abutalib berkata...

Bukan saje rakyat didahulukan pencapaian diutamakan..Jiran pun perludidahulukan muafakat diutamakan...hehehehe

Mohd Ridhuan berkata...

adat berjiran...
kalau diamalkan betul2...
bnyk kebaikannye...
ehhehhe

bungaitucantik berkata...

haaa...btul tuh, kadg2 de gak jiran yg busy body! biler da dok citer leh mnimbulkan fitnah..

miss.Addin berkata...

kalau tak kenal jiran baik duk dalam hutan je . haha .

at least kenal la jiran sebelah :)

wadud@duad berkata...

betol bro..
tapi jiran umah sebelah aku steady jer.. hehehe

sue perbs.. berkata...

betul tu... smngat kejiranan smakin bkurg tk mcm kat kg2.. ade yg tk pnah knal jiran lgsung pon..

ieda berkata...

setuju2 .. kalau hidup berjiran nie semua kena ambil tahu .. kalau kita x der rumah kena lah tgk2 kan .. tapi kalau gaduh2 tuu , nak ambil tahu punn bagus jugak tapi ada caranyaaa .. yerlah kan buatnya dgr gaduh2 .. tiba2 ada polis lak dtg .. haaa x ker rasa kesal tuu

cucu umie berkata...

tapi ad juga jiran yang jealous tgok jiran seblh berjaya mula lah nak dengki..kuikui

mas saari berkata...

memang ada jiran yg tak peduli dgn jiran sebelah menyebelah...orang macam ni lebih baik duduk kat hutan je!

JR Online berkata...

Seronok tinggal kat kampung, semua jiran dlm jarak satu kilometer boleh ingat semua nama isi rumahnya, tapi bila tinggal di bandar, isteri jiran pun tak tau nama penuhnya!!

mOon jOhari berkata...

jiran mOon suka ttp pintu kuat2...sOmbOng lak 2....x kOser la nak berkawan dengan jiran macam 2...

 
Related Posts with Thumbnails