Isnin, 2 Mei 2011

Jom Bagi Pendapat : Isu Membaca

Aku baru je singgah di sebuah laman web yang memberitahu bahawa kadar membaca di kalangan rakyat Malaysia sangat rendah berbanding dengan negara-negara maju yang lain. Bila aku baca dengan teliti, memang betul ape yang ditulis di laman web tu.

Aku sendiri pun sangat jarang membaca buku dan buku subjek yang ambil setiap sem pun sangat jarang juga baca. Dulu ada la juga aku selalu beli majalah komputer dan komik hiburan masa zaman sekolah tapi sekarang dah ada internet jadi buku dah tak beli lagi.

Kalau tolak buku mata pelajaran, aku rasa kali terakhir beli dan baca buku adalah 2 tahun yang lepas. Perghh lama sangat tu sampai 2 tahun dah tak beli buku hiburan atau buku ilmiah untuk santapan minda. Tak silap aku, buku terakhir yang aku beli adalah buku Inkheart

Mungkin lepas ni aku kena rajin beli buku. Dalam setahun paling kurang pun kena beli 2 buku baru la rasa ok sikit dan rasa aku ni manusia yang dahagakan ilmu. Korang pula macam mana ? Share la sket kat komen ni
Comments
7 Comments

7 ulasan:

nurul nadia nasir berkata...

fuhh..2 thn x membaca buku?haha nadia setiap tahun mesti kene kumpul at least 4novel..dulu rjin la membce jugak..setahun tuh boleh kire byk mjlah n novel..sekarang dah kurang sikit..tp still amalkan lagi..sebab rase kosong kalau tak membca..buku terbaru yg nadia beli ialah buku mahathir!sgt superb..try lah beli ye.. hehe ;p

azrinrahim berkata...

huhu..lame kot ko xbce buku..hhu aku at keast setiap bulan ad juga 2 novel aku beli..lala heehe btw, pupuklah smgt membce tu wlopon jalur lebar sekrng berguna.. membacakan amalan mulia

アヌム ちゃん~~ berkata...

Salam.moshi moshi.visit here^^ nice blog.keep blogging :)
Feel free to read my new entry @ frommetoyou~
(^____^)

JR Online berkata...

Kata org cuma bangsa maju saja yg rajin membaca. Satu hari nanti bila kita jadi bangsa maju kita pun rajin membaca juga.

JR suka tengok mat dan mek salih, mereka memang rajin membaca buku. Di tepi pantai, di perhentian keretapi, di mana2 memang buku sentiasa ada di tangan mereka. Sebab tu mereka maju kot?

JR Online berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
JR Online berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Freaky berkata...

nurul : ha ah memang lama x beli buku baru.. nanti nak cari satu buku mahathir tu

azrin : thanx bro. nanti aku cuba jadi yang rajin membaca

jr : kalau kita x mula mmbaca, macam mana nak jadi maju jr ?

 
Related Posts with Thumbnails