Isnin, 9 Mei 2011

Jangan kedekut ilmu

Petang ni aku hanya lepak kat rumah je memandangkan cuaca sangat panas dan sangat tak seronok kalau nak pergi jalan2. Kat rumah aku ditemani seorang kawan aku yang sekarang sedang cuba untuk berjinak dengan sistem operasi Ubuntu di laptop dia.

Manakala aku cuba untuk memberi tunjuk ajar sedikit sebanyak kat dia. Setakat nak ajar benda basic tu bole la sebab aku sendiri pun tak expert sangat. Yang penting ilmu yang kita ada tu jangan kedekut untuk dikongsi. tak rugi pun kalau kita berkongsi ilmu ni. Sama-sama dapat manfaat dan sama-sama berjaya.

http://www.laymark.com/i/o/51.gif

Kalau yang jenis suka nak berjaya sorang-sorang tu lain cerita la. Bagi aku berkongsi ilmu ni bukan saja dapat mendorong kepada kejayaan malah dapat mengeratkan hubungan sesama kita.

Prinsip aku mudah je, mana yang kita tak tahu, kita bertanya dan apa yang kita tahu, kita kongsi. Nanti kalau ada benda yang kita tak tahu, orang akan bantu kita agar kita paham sesuatu perkara tu. Benda mudah je dan yang penting jangan kedekut la ilmu tu. Ilmu tu tak lari pun kalau berkongsi malah semakin mantap.
Comments
5 Comments

5 ulasan:

Teenager Housemaid berkata...

betul betul betul...buat apelah nak kedekut ilmu...

sharing is caring, yo!

JR Online berkata...

Jangan kedekut ilmu krn hidup kita tak lama, lepas hidup kita akan mati, tapi ilmu tak akan mati, ia akan diwarisi dan hidup selamanya...

JR Online berkata...

Jangan kedekut ilmu krn hidup kita tak lama, lepas hidup kita akan mati, tapi ilmu tak akan mati, ia akan diwarisi dan hidup selamanya...

Freaky berkata...

teenager : Suka sharing gak

jr : btol tu jr. kongsi ilmu nanti dapat pahala selagi ada yang guna ilmu tu

Wahida Nasution Thakhrim berkata...

kadang2 ada org kedekut ilmu takut org lain akan lebih bagus dari dia.. bagi AcHiKz siapa yang kedekut ilmu tu rugi.. ada peluang tapi ditutupkan..

 
Related Posts with Thumbnails