Sabtu, 19 Mac 2011

Saya Tak Suke Orang KELATE


Salam a'laik. Orang negeri Kelantan sangat femes kerana mereka ade dimana-mana saje. Di Ipta, ipts, pejabat, jiran rumah sebelah, kedai2, dan hampir semua tempat boleh kate ade orang yang berasal daripada negeri Kelantan.

Tapi disebalik femes dan masyurnya rakyat Kelantan ni, ade beberapa pihak / golongan dan mungkin juga masyarakat yang begitu tidak menyukai orang yang berasal daripada Kelantan. Freaky pon tidak faham kenape la ade pihak / masyarakat yang tidak menyukai orang negeri Kelantan ni pada hal orang Kelantan ni takde buat kacau atau menyusahkan mereka pon.

Antara sebab yang selalu kite dengar kenapa mereka tak suke orang Kelantan adalah :

- " Orang kelantan ni ganas sangat la dan takde otak sampai g bakar stadium " ( Bukan semua orang kelantan yang bakar stadium tau !!!! grrrr )

- " Orang kelantan ni kalau berjalan atau lepak mesti dengan geng2 kelantan je dan tak bergaul dengan orang lain " ( betol ke ?? atau korang yang memang x nak lepak bersama diorang ? )

- " Ramai orang Kelantan yang hisap dadah. takot laaa " ( ni lagi siot, yang duk hisap dadah bawah jambatan kat tengah kota raya KL tu x takot ke ? )

- " Orang Kelantan ni kuat PAS " ( Ape kaitan politik untuk bergaul dalam satu masyarakat ? Memang CLOSE MINDED laa )

Tu mungkin jawapan yang selalu je kite dengar bile ditanye kenape x suke dengan orang kelantan. Lepas tu plak ade wujud citer Budak Kelantan. Haih dah la dalam citer tu nampak sangat diskriminasi untuk tunjuk orang kelantan ni berperangai jahat. Jahat sangat ke orang Kelantan sampai korang x puas hati dan buat filem ? adoiii

Yang paling best plak dalam situasi nih ----> " Mak dan ayah tak nak menantu daripada negeri Kelantan " Ish Ish sampai ke tahap macam ni sekali kan semangat berpuak-puak dan diskriminasi terhadap orang Kelantan.

Freaky pon x nak la tulis banyak sangat tapi sebelom nak Anti atau tak suke atau Diskriminasi terhadap orang lain, fikir la yang korang pon bukan nye ELOK / SEMPURNA sangat pon. Jadi sedar2 la diri dulu sebelom nak diskriminasi atau anti dengan orang lain ye :)

p/s : Freaky orang Besut , Terengganu tapi berasa panas bile ade orang yang anti dengan orang Kelantan ni sebab Freaky ni cakap gunakan loghat kelantan :)
Comments
16 Comments

16 ulasan:

A'IM berkata...

bila mind dah set macm tu teruklah.. sampai biler pun tak berkembang..betul tak?

Arenyss berkata...

ada sorang member sy ni..dia prnh ada satu peristiwa teruk r dgn org klntn..so dia jd bnci sgt10x kat org kelantan..


for me..as long as tak ganggu perjalanan idop ak,takde maknenye la nak bias2 ni..;)

missara berkata...

bf kite org besut gak..ok je..x tau la ade certain org xske org pntai timur..biase la tu..x semua org bleh trime sume perkara kan.. ;)

Tanpa Nama berkata...

...senang je...xnak kawan sudah!kmi x rugi pape pon.x yah nk kutok @ pape je lah.

ezzyra berkata...

biasa la..xde sape pon yg penah puas hati...mybe org yg dok kutuk2 @ x suka org kelantan 2..penah ade kisah silam kot...lgi pon...bkan org klntan je cm 2...sume negeri pon ade...cuma org x nmpak je..haha

Ct Aja berkata...

Saya org kelantan gak!!!!!!!!! hehheheee.... betui la semua komen kt atas ni, msg2 pon ade klbhn dan kekurangan msg2, termasuk la sy sndri....

AM berkata...

hahaha... tajuk entry yg paNas..
semua negeri sama ja beb..
yang beb tulis dlm entry da betoi da salah...

zalizalu berkata...

ko ke ko ke.... kecek kelante.. kekkee

Kak Rosaliza berkata...

Assalam freaky..org klate yg selalu berpuak atau lepak sesama dia sbb utama senang nak kecek2, baru meriah hu hahu ha..kalo ckp nganorg luar tak sama kesantunan bercakap tu

sian org klate...selagi kita bukan perangai gitu yg tak elok tu tak kisah lah org suka ke tida

Akk bangga jadi anak klate, dok KL kecek klate gak heheh

Republic Aku berkata...

kadang2 bukan pasal negeri2 tapi peel org negeri yang muda 2 tu jer ,yang tua2 ok ,no hal....hati muda la katakan...

farina berkata...

pakwe saya kelantan :)

huNNy berkata...

hehe..hunny xsuke dak klantan terutamanye lelaki coz die pans baran..siyes xsuke...hihihihiii

Freaky berkata...

A'IM : betul tu bro. kene ubah persepsi

Arenyss : huhu die benci org kelantan ?

missara : mane2 pon pasti ade ceni

anonymous : perghh ganas

azi : setuju :)

ct aja : org kelate upanye

am : haha kasi panas sket :)

zali : aku laaa

kak : haha adoi kak. bagus semangat tu

republic : betol tu. pasal perangai je sebenarnye

farina : haha aku tau farina

hunny : huuu baik hunny.

Kiko Berdendang berkata...

Tapi memang betol pon. Dah sibuk dok kecek sesama diorang je....tak baik la macam tu....

hyemynameisrasyid berkata...

ini masalah org kita sbnarnya.,
memtaliti org malaysia.,
sbenarnya mudah je nk setel kn hal ni,. bersatu atas nama ISLAM dan MALAYSIA., insyaAllah.,xkesah lah ko orang kelantan ke, sabah ke, orang perak ke(teman le ni)or orang-orang skalipon., as long as we are ISLAM and we are MALAYSIAN., we are the family~

-ALAHAI~

jia berkata...

pernah gak dga org2 ckp cm tu..

jia tggl kat jb tp blaja kat klntan..
dah setahun..

tak semua lah macam tu!
ceh2.. teremosi lebih lak..
betul taw, tak semua org klntn ganas, tak semua org klntn y suka brgaul gn geng2 dy je...

tak caya sudah.. hehe
:)

 
Related Posts with Thumbnails