Ahad, 6 Februari 2011

Beli Kenderaan tak cukup pakej

Salam. Sepanjang Freaky belajar di UniMAP, Perlis ni, sangat banyak jumlah kenderaan tak kira la moto atau kereta yang dibeli tak cukup pakej dan x lengkap. Kalau la ade blogger yang duk di perlis ni, mesti jap lg diorang da jemu duk lihat kenderaan x cukup pakej duk main atas jalan raya perlis ni.

Mesti korang sume tertanya tanya macam mane la rupe kenderaan tak cukup pakej tu .. x cukup tayar ke ? bumbung kete takde ke ? atau ade je bende yang x kene dengan kenderaan tu ?
http://www.laymark.com/i/o/77.gif

Sebenarnye takde masalah pape pon kat kenderaan tersebut atau dengan kate lain kenderaan tu cukup sempurna dan sangat sesuai untuk dibawa berjalan-jalan kemane saje. Habis tu ape yang x cukup pakej ????

Situasi 1
~~~~~~

Di suatu senja yang indah dan di satu simpang 3 jalan raya, sedang kite asyik menunggu untuk keluar daripada simpang tersebut maka sangatlah banyak kereta. Apabila kereta lain sudah berlalu pergi dan sudah tibe masa untuk kite keluar dari simpang 3 itu, dengan tibe2 ternampak sebuah kereta yang sangat laju dan kite terpaksa membatalkan niat untuk keluar dari simpang itu. Bile kereta tersebut sudah sangat dekat, maka kereta yg laju tersebut terus masuk ke simpang yang mane kite mahu keluar. Baru kite tahu bahawa kereta die " takde " lampu signal sebab tu masuk mana2 simpang tak bagi lampu signal dahulu... Kesian betol beli kereta x cukup pakej sbb takde lampu signal.

http://www.laymark.com/i/o/28.gif

Situasi 2
~~~~~~

Sedang asyik dan gembire kite duk mengekori kenderaan tersebut, dengan tibe2 kenderaan tersebut menjadi sangat perlahan umpama mahu berhenti. Kami berasa sangat hairan kenape la kenderaan tersebut menjadi macam tu. Rupa-rupanya kenderaan die pon " Takde " lampu brek... Yang ni lagi kasihan kerana lampu brek yang sangat penting pon tak termasuk dalam pakej masa beli kenderaan..

http://www.laymark.com/i/o/49.gif

Situasi 3
~~~~~~

Sedang seronok kite menunggu lampu hijau menyala di hadapan sebuah Traffic Light, dengan tibe2 ade sebuah kenderaan yang berlalu pergi tanpa menghiraukan lampu merah masih menyala. Akibatnya perlanggaran berlaku dengan jayanya dan penunggang cedera parah ( lagi baik kalo mati terus ) . Bile disiasat, rupa-rupanya kenderaan yang x pedulikan lampu merah tadi " Takde " brek. Patot la beliau tidak berhenti semasa lampu merah nyala tadi.. kesian kesian.

http://www.laymark.com/i/o/59.gif

Situasi 4
~~~~~~

Di suatu malam yang gelap gelita, kite pon terasa la nak potong sebuah kereta sewaktu dijalan raya. Semasa nak memotong tadi, ade sebuah motor datang dari arah bertentangan. Nasib baik motor je, jadi takde hal la nak potong pon sebab jalan sangat luas. Sedang kite memotong sebuah kereta, maka kite pon berselisih la dengan motor tadi. Rupa-rupanya yang berselisih tu bukan motor tapi sebuah kereta yang hanya sebuah lampu sahaja yang menyala. Lagi laaa kesian sebab kereta die x cukup pakej lampu depan rupanya. ish ish ish kalau la eksiden, agak2 salah siapa la..
http://www.laymark.com/i/o/34.gif


Bagaimana ? hebat kan suasana kenderaan yang x cukup pakej yang ade di perlis ni. Sebenarnye memang x dinafikan bahawa bende ni ade di mane2 saje dan bukan saje di Perlis. Tapi setelah lebih setahun Freaky tinggal di Perlis ni, sikap beli kenderaan x cukup pakej ni sangat banyak berbanding di lokasi dan negeri yang lain.

Freaky pon x faham kenape la ade sampai kes macam ni dan Freaky buat entry pasal ni kerana Freaky sendiri pon sudah x tahan dengan perkara ni. Kalau nak ikut pengalaman, banyak lagi situasi yang boleh digambarkan tapi hanya ni sahaja yang selalu membuatkan Freaky geram dan marah bile berada di jalan raya Perlis.

p/s : Freaky pon bukan pemandu berhemah dan ade jugak buat kesilapan. :)
Comments
8 Comments

8 ulasan:

ezzyra berkata...

kt mna2 pon cm 2 gk freaky...klo dh pemandunye tah pape...mna2 pon ade...

nelly berkata...

btul .
setuju dgn ezzyra . .

memang betul .
ada macam2 situasi er .hehehe

uglyduck berkata...

sangat2 kesian..dahla nak beli kenderaan tu mahal,tp 'cacat' plak...sni pon byk jgk camtu..

Sca Ndx berkata...

"takde" yang tak nak pakai, hee

Anyez Nasri ツ berkata...

la , study kt uniMap ke ? abang sepupu ada men-gajar di sana :)

SaYraH WonDerLanD berkata...

hahahaha
aku rasa nk gelak baca entry nie
sbb kereta2 ni sgt kesian..
aishh

Freaky berkata...

azi : perlis banyak berbanding dimane2

nelly : setuju

chuby : haha tau x po.. kesian molep

sca : tah la :)

anyez : memang kat unimap.. oo ade abg ngajar sini ?

sarah : haha jangan terasa ye org perlis

zalizalu berkata...

keh2... rasanya keta aku cukup pakej nya.. hahaha

 
Related Posts with Thumbnails