Rabu, 19 Januari 2011

Duit Hantaran ????

‘Duit hantaran? Adoi,celah mana lagi nak cari duit banyak itu. Gaji ni pun hanya cukup-cukup makan..’

‘Pinjam daripada bank la, tak pun daripada ah long, mungkin boleh selesaikan masalah aku ni,’

Dialog di atas mungkin selalu dituturkan oleh lelaki2 yang ingin melansungkan perkahwinan. Niat untuk berkahwin tu sudah ada, Alhamdulillah. Tapi masalah yang paling hebat adalah jumlah duit hantaran. Jadi untuk selesaikan masalah ni, para lelaki akan membuat pinjaman dengan bank2 / kawan2 / sedara mara atau boleh jadi juga pinjam
dengan Ah Long.

http://www.laymark.com/i/o/87.gif
SITUASI 1
=========

A : Aku ada masalah ni, Kete aku kene tarek sbb dah banyak bulan aku x bayar kat bank tu.

B : Aik apsal lak bank tarek, kan tu kete ko beli.

A : Memang la. Aku beli tapi bank yang bayar sume tu dulu dan aku kene la bayar ansur2 kat bank.
Skang ni bile lama x bayar, kene tarek la.

B : oooo eh ko kawen dulu gune duit amik dari mane ?

A : Aku kahwin dulu pinjam dgn bank gak la. tapi tu pon dah banyak bulan jugak aku x bayar.

B : ish ish abis tu bank x tarek jugak ke bini ko skali ?

A : Gile ko !! kalo bini aku pon kene tarek dgn bank, mampus la aku.
http://www.laymark.com/i/o/10.gif
Tu Situasi dengan bank. Bank ni ditadbir oleh orang2 yang berpendidikan dan berfikiran waras jadi kemungkinan untuk terjadinya kes bini kene tarek oleh bank tu hampir mustahil. Bagaimana plak kalo ade kes dengan Ah Long ?
Silap hari bulan Ah Long plak yang tarek bini sbb x bayar hutang. Eh suke ati Ah Long la nak wat ape pon dgn bini tu. Kan duit kahwin 80% datang dari Ah Long jadi biar la mereka hendel sendiri ' bini ' mereka tu. :P

Ah Long yang berfikiran waras, mereka x tarek bini orang. Malah mereka suke buat keje2 amal macam mengecat hadapan rumah dengan cat merah disamping menulis ( bukan menconteng :P ) kata2 nasihat kepada yang meminjam.
Yang hebatnye, ape yang mereka cat atau pon tulis kata2 nasihat tu tak semuanya lengkap dan sempurna. huhuhu
http://www.laymark.com/i/o/117.gif

Bile kite fikir balek, bank MUNGKIN ( bole ke ??? ) ade kuasa untuk tarek bini kalo gagal selesaikan hutang perkahwinan. Untuk situasi Ah Long plak, pandai2 la beringat ye. Tapi yang tu sume tak penting, yang paling penting nape situasi camtu terjadi ?
Sama-sama la kite fikirkan :)

Kesimpulannya :
Tujuan Islam mengalakkan pengikutnya berkahwin adalah untuk melahirkan zuriat yang dapat membantu agama Islam berkembang dan mengharmonikan bumi ini. Jika hantaran yang terlalu tinggi dan menyebabkan orang lelaki tidak dapat menyediakannya, tidakkah ini akan mengalakkan gejala sosial yang lebih teruk berlaku? Ibu bapa sering menyalahkan anak mereka kerana terlibat dalam masalah sosial, tetapi bagaimana pula dengan membuat hantaran yang tinggi? Tidakkah perkara ini akan menyebabkan perzinaan berlaku, kahwin lari, dan sebagainya?
http://www.laymark.com/i/o/30.gif

Hayatilah nilai-nilai murni dalam Islam. Islam tidak membebankan penganutnya, malah membuatkan kehidupan bertambah selesa jika kita mengikuti apa yang telah ditetapkan dalam Islam. Pesan saya kepada ibu bapa pihak perempuan, tidaklah salah untuk meletakkan hantaran, tetapi biarlah berpada-pada dan tidak terlalu membebankan pihak lelaki. Apa yang penting adalah mas kahwinnya, bukan pada hantaran. Kenapa kita perlu menganggu pembinaan ‘masjid’ sedangkan pembinaan ‘masjid’ itu dapat diselesaikan dengan cara yang mudah? Fikir-fikirkanlah…
http://www.laymark.com/i/o/07.gif

Kesimpulan di ambil : http://hairilabubakar.blogspot.com/2008/10/hantaran-perkahwinan-tinggi-apakah.html

p/s : Freaky pon tak tahu kenape bole buat entry pasal mas kahwin ni. Mungkin sbb tadi ade bace kat laman web.
Comments
11 Comments

11 ulasan:

M.F.R(fayconR) berkata...

xkesah lah amik duit celah mne... yg penting bila nk kawen jemput aku.. hahhaha

Freaky berkata...

haha siot ko paisal.. nnt sampai la masa tu. adesss

Miftahul Fassya Nur-Al Islam berkata...

nnti kawen jgn hutang2 ye . hahaha .

Freaky berkata...

haha baik :)

eqbalzack berkata...

takde duit jangan kawen..as simple as ABC...hehe

anamizu berkata...

kene kumpul duit bebetol before kawen tau..hihi

recent post : |maksud tersirat pelekat P|

ANATI SOKI berkata...

kesimpulannay.. kalau nk bermwah2 dgn duit berhutang.. acek toksah nganjeng org rata ttg brg yg ko beli dgn duit hutng tak hbais bayar. wakakak.. tol tak? toltak?

hehehe

ish.. kalau bini tuh brg. bleh jugak kalau bank nk tarek kan? heheheh

Sca Ndx berkata...

aku tak bersedia baca kahwin ni. awek pun takde lagi. hehe

gaung berkata...

adoi..buat loan ngan bank, xbyar bini kene tarik...masak tuh! kalau betul2 la. :p

Freaky berkata...

eqzal : haha baek bang

anamizu : setuju dgn anda

anati : kalo hutang bek tayah la

sca : adess ilek bro

gaung : haha kalo betol memang jem

NuSaNa NoSa 91 berkata...

sbnrnya duit hntrn tu utk tanggung kos wat kenduri.. oleh sbb harga minyak naik, maka kos pon naik la.. huk3~ =.="

 
Related Posts with Thumbnails