Jumaat, 15 Oktober 2010

Hutang

Hutang ? yer hutang @ berhutang. Bile sebut je pasal hutang, sume orang jadi
susah hati sebab malas nak bayar / x mampu nak bayar. Masa pinjam laju je
minta tapi bile nak bayar, ntah berape banyak alasan yang dikasi.
Ada yang siap merayu-rayu agar dilambatkan tempoh bayar hutang.
Ada yang ilang dan lesap ntah ke mana bile orang cari untuk bayar hutang.

Ape aku nak citer kali ni adalah sal hutang. Dulu masa cuti sem 2, aku ada lepak
kat kedai makan lepas waktu magrib sementara nak tunggu isyak. Kami order
roti canai dan teh tarik pastu borak2 la dengan kwn2 aku. masa tengah syok aku
duk sembang dengan kwn2, aku ade trdengar sorang pakcik ni yang tengah duk
cakap dalam talipon. Perbualan die lebih kurang camni la " haaloo, lama menghilang,
mai la lepak2 kat kedai *tuutt* jap. Aku punye ko masih belum bayar lagi "

Haaa tu la dialog pakcik td yang aku dengar. Aku pon sambung la borak2 dengan kwn2 pastu ade la sorang lelaki dalam linkungan umo 40-an datang dan duk semeja dengan pakcik td.
Aku dengar la diorang duk sembang. Anggap lelaki yang baru datang sbg A dan pakcik tu adalah B.

B : lama tol tak jumpe ko. aku cari lame gile tp skang bru jmpe.
pindah x bgtau aku. Aku punye bile nak bayar ?

A : Aku lupe nak bgtau ko ari tu yg aku nak pindah, bukan sengaja la.
Ko punye 6t aku ade duit aku bayar la. skang aku banyak gune untuk anak
aku g skolah

B : haaa ye la tu lupe nak bgtau aku. pada hal ko saje nak lari dr bayar kat aku.
ko tu hutang dengan aku 6 ribu. Dah banyak kali aku bg ko can, x kan x leh setel slow.

A : 6t la aku ade duit aku bayar la kat ko. aku minta maaf banyak2 sbb lambat
bayar kat ko. 6t aku helo ko kalo aku ade duit.

Haaa tu la perbualan yang dengar dari meja belakang aku.. hutang rm 6 ribu..
Fuuhhh taktau la ape lelaki tu buat dengan rm 6 ribu, maybe sara anak kot.
Ape yg aku dapat dr perbualan diorang tu, jangan la hutang kalo x mampu bayar.
Aku pon penah hutang dan korang pon mesti penah gak kan ?
mesti korang tau camana resah diri kite bile dalam keadaan berhutang..

Dengan membe2 aku x kisah sangat asalkan jangan melampau je hutang
dengan aku.. Aku sendiri pon skang cube untuk elak drpd brhutang.
Bukan ape, takot nnt makan diri sendiri je dengan hutang tu..
so mari la ambil iktibar dr post ni... salam :)

Comments
0 Comments

0 ulasan:

 
Related Posts with Thumbnails